
Jeg var kristen en gang. Mine foreldre døpte meg, og da jeg var 15 valgte jeg å konfirmere meg i kirken. Jeg ble betatt av de vakre ordene til ungdomslederne og prestene. Jeg ble grepet av historiene til de eldre ungdommene i miljøet. Jeg begynte i tensing-koret, ble med i dansegruppen, deltok i cellegruppemøter, bønnesirkler, andakter, gudstjenester, kristne ungdomsarrangement, bibeltimer og gospel nights. Sølvkorset hang rundt halsen hver dag, slik at hele verden skulle se at jeg var kristen. Det var da.
Jeg oppdaget at det var ting jeg ikke skjønte når det gjaldt kristendommen, så jeg begynte å stille spørsmål. Dette lærte meg mye. Jeg lærte at skal man være en kristen, er det mange ting man ikke skal stille spørsmål ved. Kristendommen inneholder Sannhetene man ikke skal prøve å skjønne, men blindt godta. Mange kom med forskjellige bibelvers som svar på mine spørsmål. Men da jeg spurte hva verset egentlig betydde og hvordan det kunne svare på spørsmålet mitt, ble jeg møtt med følgende: ”Gud er for stor og for fantastisk til at vi evner å forstå Ham!”
Jeg prøvde å be. Jeg prøvde å vende meg til Gud, jeg prøvde å få svar hos Ham. Men jeg ble møtt med stillhet og enda større undring. Prøvde de kristne menneskene rundt meg å lure meg? Jeg begynte å lese om paganisme og Wicca, for å se om jeg kunne finne svar på mine livsviktige spørsmål der. Sølvkorset ble lagt tilbake i smykkeskrinet, og siden har det lagt der.
Jeg har spurt hvilke verdier Jesus forkynte, og jeg har fått mange svar. At Jesus har eksistert og at han kan være et forbilde for mange, skal jeg ikke protestere mot. Han hadde et godt budskap. Men når jeg ser meg omkring, ser jeg ikke dette. Kirken i dag formidler mer frykt og forakt enn noe annet. Frykt og forakt for alle som er ”annerledes”, frykt for det ukjente, forakt for alle som tror annerledes.

52 kommentarer In " Jeg var kristen en gang… "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 9th 2006 at 3:51 pm
Nuss fra din PåskeHais
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 3:57 pm
Takk, takk!
Nuss tilbake!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 4:11 pm
Det du har opplevd er nok dessverre altfor vanlig, og baserer seg på at alt for mange kristne dessverre ikke har snøring på hva de egentlig tror på.
Mange av dem skyldes at de selv ikke har behov for å forstå alt for å tro, men ikke minst skyldes dette at det tar tid å lære ting. Og å lese Bibelen.
Og vi er flinke til å slå hverandre ihjel med Bibelvers. Og til å overse spørsmål fordi man ikke orker å sette seg inn i dem.
Men de har sine svar. Alle sammen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 4:12 pm
jeg ble inspriret av deg
http://www.vgb.no/169...
http://www.vgb.no/169...
perma/50052/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 4:16 pm
Takk for hyggelig og oppmuntrene blogg:)
Etter min oppfatning saa er alles tro unik … selv om vi moetes i kirker, moskeer og bedehus i utallige slag, saa sitter hvert enkelt individ med sitt eget sinn, med sine egne erfaringer, sine egne visualiseringer om hvordan tinge er, og hvert enkelt individs oppfatning av virkeligheten er unik … Aa ha tro aa seg selv og sette seg selv fri ved aa tenke selv er nok den mest befriende maaten aa leve paa, samt en kjapp maate til opplysning, hvis man ogsaa praktiserer det aa ikke tenke (meditere) …
Her er mine tanker paa omraadet:
http://www.vgb.no/269...
Namaste!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 4:41 pm
elia: Du har nok rett. Men disse menneskene klarte å støte meg fra seg, mens hensikten sikkert egentlig var den motsatte…
Hais! En meningsfelle! I salute you!
EspenAndre: Linken din virket ikke. Men jeg er enig med deg, det er befriende å tenke selv og ikke føle seg avhengig av “strømmen”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 4:41 pm
Godt skrevet Tøtto! Du er ikke alene om disse tankene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 4:46 pm
Hei kjære Tøtto.
Nå ser vi som i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg forstå fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut. 13 Så blir de stående, disse tre: Tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.
For det skal komme en tid da folk ikke lenger kan tåle den sunne lære; men slik de finner det for godt, skal de ta seg lærere i mengdevis, for de vil ha det som klør i øret. 4 De skal vende sitt øre fra sannheten og holde seg til myter. 5 Men du må være nøktern i alt det du gjør. Ta på deg lidelse, gjør din gjerning som evangelist og fullfør din tjeneste.
Ikke gå fra sannheten selv om man ikke forstår alt med engang.
klemz vind:-)Guds fred
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 4:53 pm
Probiotica: Takk! Kjekt å vite at det er flere som tenker som meg!
Vind: Det står mye flott i Bibelen, jeg skal ikke nekte for det. Men det står også så mye der som jeg ikke kan ta til meg som sannheter. Jeg opplever kristendommen som arrogant som hevder å være innehaver av Den Eneste Sannhet. Det er ikke å være tolerant og respektfull.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:03 pm
Tøtto
Jesus er veien sannheten og livet.
Det finnes nok såkalte guder i himmelen eller på jorden; det er jo mange «guder» og mange «herrer».
Men for oss er det bare én Gud, Faderen. Av ham er alle ting, og vi er skapt til ham. Og for oss er det bare én Herre, Jesus Kristus. Ved ham er alle ting, og vi lever ved ham.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:03 pm
#8: Vind_9
“nå forstår jeg stykkevis” er ikke en unnskyldning for ikke søke forståelse. Det er ikke en unnskyldning for ikke å stille spørsmål ved det man lærer:
1PE 3,15 Vær alltid beredt til forsvar når noen krever dere til regnskap for det håp dere eier.
—–
#6: Tøtto
Er du borte fra kristendommen for alltid?
—
“det er befriende å tenke selv og ikke føle seg avhengig av “strømmen”"
—
Kristen tro er ingen unnskyldning for å slutte å tenke selv. Kristendommen handler om Sannheten – og å søke Sannhet kan aldri være galt.
Selv om kirken av og til gjør det slik.
—
Jeg opplever kristendommen som arrogant som hevder å være innehaver av Den Eneste Sannhet. Det er ikke å være tolerant og respektfull.
—
Kristen
dommen er sann eller ikke sann. Den KAN ikke være en del av en større sannhet: Den utelukker alle andre.
På alle punkter.
Den handler om synd – og tilgivelse ved Jesu død. Om at Jesus er Gud, og om man ikke tar imot Jesus som frelser – AVVISER man Gud.
Om alt er sannhet er det ingen sannhet. Ideen om alle religioner leder til det samme, er en drøm. Virkelighetsfjern. Om kristendom skal inn i en slik gruppe – er det ingen tro igjen. Bare svada.
Verden trenger en Gud. Ikke mennesker som tror de er Gud.
Vi har surret rundt på jorda her i tusenvis av år, og har enda ikke klart å skape fred. Trygghet. Avskaffe fattigdom. Stilne sult og kle de nakne.
Mennesker evner ikke.
Å tro på mennesket er verdens livsløgn.
(tillegg: Å tro man har den eneste sannhet er hverken respektløst eller intolerant. Om noen hevder Holocaust aldri skjedde – er jeg da intolerant og respektløs om jeg sier de tar feil? At sannheten er at den skjedde? Toleranse og respekt er å respektere at andre mennesker tar andre valg. Det er ikke å si at det er et godt valg.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:13 pm
Elia:
“Vi har surret rundt på jorda her i tusenvis av år, og har enda ikke klart å skape fred. Trygghet. Avskaffe fattigdom. Stilne sult og kle de nakne.”
Dersom alle verdens folk ble kristne og begynte å tro på den Gud kristendommen i dag forkynner, ville da disse problemene blitt løst av seg selv?
“Mennesker evner ikke.
Å tro på mennesket er verdens livsløgn.”
Hvem skal løse disse problemene, om ikke menneskene selv?
Det er også en kjensgjerning at mange kriger og katastrofer har sin opprinnelse i ulike religiøse oppfatninger.
Alle konflikter har opphav i mennesket, og kan kun løses av mennesket. Gud har for lengst bevist at han ikke evner å løse konfliktene våre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:18 pm
Elia: En tilleggskommentar
“Toleranse og respekt er å respektere at andre mennesker tar andre valg. Det er ikke å si at det er et godt valg.”
Jeg er enig med deg i dette. Men hver dag møter jeg på kristne mennesker som gjør seg til talspersoner for kristendommen, og de klarer ikke godta at jeg har tatt mitt valg.
Kristendommen godtar ikke andre valg. Samtidig forkynner den toleranse og respekt. Toleranse og respekt for hva da? Andre kristne?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:20 pm
Fra himmelen skuer Gud
ned på menneskene.
Han vil se om det finnes noen forstandige,
noen som søker Gud.
Den forstandige søker kunnskap,
men dårene farer bare med dumhet.
Visdommen roper høyt på gaten,
lar røsten lyde på alle torg.
På visdommens veier er det herlig å vandre,
og alle dens stier fører til fred.
18 For alle som griper den, er den et livstre,
lykkelige er de som holder fast på den.
19 Herren grunnla jorden med visdom,
med kyndighet reiste han himmelen.
20 Med kunnskap lot han havdypet bryte fram
og duggen dryppe fra skyene.
21 Ta vare på klokskap og omtanke,
og slipp dem ikke av syne, min sønn!
22 Da blir de til liv for deg,
et vakkert kjede om din hals.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:21 pm
Det viktigste er at du har funnet til vei og kan trives med det valg du har gjort:)
Jeg er ikke kristen. Og er lykkelig der. Jeg tror på meg selv, menneskene rundt meg og at når jeg dør skal jeg komme i jorda og det vil vokse blomster på meg (det sa min morfar alltid til meg da jeg var liten).
En skal alltid stille spørsmål ved det man lærer. Noe som er en sannhet for andre trenger ikke være en sannhet for en selv.
Og ingen andre har rett til å sette spørsmålstegn ved de valgt du har gjort for deg og ditt liv!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:22 pm
pa. å komme med sitater – som andre her har gjort – er ganske meningsløst. det beviser bare at man kan lese og skrive. ikke at man kan tenke selv….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:22 pm
Kjære dere alle.
Jeg respekterer alles valg.
Ønsker dere alt godt.
klemz vind
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:24 pm
Stina-St: Tusen takk for fine ord! Ønsker deg en strålende flott dag og en herlig påske!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:30 pm
Her er linken som ikke fungerte ved forrige innlegg … klikk paa “EspenAndre” … godt aa se aktivt tenkene vesen
Happy Days!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:33 pm
Vind: Det var nydelige vers du skrev i #14.
Altfor mange kristne klarer ikke å godta at andre kan ta andre valg. Det er godt å vite at du kan det.
Ønsker deg en strålende påske!
Klem fra Tøtto
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 5:40 pm
#12: Tøtto
Er du borte fra kristendommen for alltid?
—
Dersom alle verdens folk ble kristne og begynte å tro på den Gud kristendommen i dag forkynner, ville da disse problemene blitt løst av seg selv?
—
Dersom alle tar imot Jesus Kristus som frelser, og lever det livet Gud ber oss om å leve: Kle de nakne, mate de sultne, pleie de syke, trøste de triste og juble med de glade.
Ja.
Om alle melder seg inn i en kirke og bryr seg kun om seg selv og sin tro?
Nei.
—
Hvem skal løse disse problemene, om ikke menneskene selv?
—
Jeg må presisere for det ble en liten glipp i forrige innlegg: Mennesket kan ikke løse problemene ALENE!
Gud jobber gjennom menneskene – han har gitt mennesker ansvaret for jorda, men uten å ha Gud med på laget er vi sjanseløse i å skape den verden vi ønsker.
For vi trenger Gud til å endre hjertene våre. Til å se verden på en annen måte.
Menneskene er sjanseløse alene.
—
Det er også en kjensgjerning at mange kriger og katastrofer har sin opprinnelse i ulike religiøse oppfatninger.
—
Så godt som alle kriger handler om MAKT. Og er det noe Kirkens menn har vært gode på opp igjennom årene er det nettopp det: MAKTSYKE.
Jeg liker ikke religioner. Religioner utvikler seg til noe maktsyke mennesker kan bruke til å kontrollere andre.
Men religioner har blitt misbrukt til krig.
Kristendom handler om et personlig forhold til Jesus. Om et Vennskap med Gud!
—
Gud har for lengst bevist at han ikke evner å løse konfliktene våre.
—
Gud har gitt oss ansvaret for jorda. Han gav oss muligheten til å velge hvordan jorda ville være. Vi valgte å ikke bruke Ham som rådgiver, og skapte det vi har i dag.
Jorda slik den er nå er vårt valg. Den er en konsekvens av våre valg.
Men vi vil ikke innrømme det. Vi vil heller tenke at VI ER GUD, at vi kan skape noe bra.
Vi lærer ikke av historien.
Om Gud er i alt er Gud ond.
Toleranse og respekt handler heller ikke om å ikke fortelle andre om hva man tror er sant. Å si at det den andre tror er løgn er ikke intolerant eller respektløst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 6:32 pm
Elia:
“Toleranse og respekt handler heller ikke om å ikke fortelle andre om hva man tror er sant.”
- Det har jeg heller ikke sagt. Fortell gjerne om hva du tror på. Jeg er interessert i å høre om andres tro, uansett hva den går ut på. Det gir meg kunnskap og innsikt, samtidig som jeg får mulighet til å reflektere over hva jeg selv tror på.
“Å si at det den andre tror er løgn er ikke intolerant eller respektløst.”
- Du er i din fulle rett til å mene hva du vil om andres tro. Men etter min mening er det både intolerant og respektløst å prøve å overbevise meg om at det jeg tror på er løgn, men du har rett. Da har du nettopp bevist at du ikke respekterer at jeg har tatt et annet valg en du. (Det kan også føre til at jeg mister respekten for deg…)
Om jeg “er borte” fra kristendommen for alltid? Det vil tiden vise. Så lenge kirkens menn fortsetter å preke intoleranse (f.eks overfor homofili, for å ta noe som har vært i media nylig) og frykt for det ukjente, kan jeg ikke finne sannheten i kristendommen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 6:49 pm
—
Men etter min mening er det både intolerant og respektløst å prøve å overbevise meg om at det jeg tror på er løgn, men du har rett.
—
Hvorfor?
Det er det forskere stadig vekk driver med når de diskuterer? Sier at den andre tar feil, men at deres modell er rett.
Er det respektløst og intolerant?
—
Så lenge kirkens menn fortsetter å preke intoleranse (f.eks overfor homofili, for å ta noe som har vært i media nylig) og frykt for det ukjente, kan jeg ikke finne sannheten i kristendommen.
—
Altså
: Hvis ikke “Gud” mener det samme som deg, kan det ikke være sant.
Du vil derfor ikke godta en Gud som ikke er enig med deg. Altså må du selv skape deg en Gud.
Og da er det ikke en Gud.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 7:07 pm
Godt skrevet!:)
Jeg syntes det var godt å endelig kunne ta ut korskjedet fra skuffen, og henge det rundt halsen med god samvittighet.
-Men det tok noen år..:)
God påske til deg og dine fra meg!:)
Hilsen nunzio
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 7:24 pm
Elia: Vitenskapelige teorier kan underbygges med håndfaste bevis, og etterprøves. Det kan ikke religiøs tro, derfor mener jeg din sammenligning er irrelevant.
Hvordan kan jeg tro på en gud som står for verdier jeg ikke kan godta?
Eller er det bare noen av kirkens menn som står for disse verdiene? Har de misforstått noe? Er de i såfall gode talsmenn for kristendommen? Fronter de den på en god måte? Og hvem har egentlig rett til å avgjøre det?
Nunzio: Takk!
Jeg utelukker ikke at korset kommer opp fra smykkeskrinet en gang i fremtiden, men foreløpig ser jeg det ikke som aktuelt.
Riktig god påske til deg også!
Klem fra Tøtto
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 7:39 pm
Ikke alle forskere driver med naturvitenskap. Historikere f.eks, kan aldri fremlegge vitenskaplige bevis for noen ting. En 1500 år gammel antikvitet kan man krangle som busta fyker om hva er, og hva er blitt brukt til…
—
Hvordan kan jeg tro på en gud som står for verdier jeg ikke kan godta?
—
Om du bestemmer verdiene, og leter etter en Gud som mener det samme, er det du som leker Gud.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2006 at 7:57 pm
Kjære deg!
Jeg bebreider deg ikke – for ifølge Guds ord så har du fri vilje og lov å velge hva du vil. Men jeg vet at GUD er der.
Dette er min historie:
Jeg var syk for noen år siden – og vi trodde alle at jeg skulle dø. Jeg som er så glad i livet og har så mye å leve for! Men det rare skjedde at jeg “fikk fred som overgår all forstand”. Enda rarere er det at mine nærmeste som kom til sykesengen og var vettskremt, ble rolige og redselen slapp taket. (Vi snakket ikke sammen, for jeg var ikke i stand til det. Dette fikk jeg vite senere.) Jeg hadde ingen visshet om at jeg ville bli frisk og å få leve, men jeg hadde en visshet om at GUD var der og at jeg kunne hvile i Hans kjærlighet. Derfor: det går kanskje å leve uten GUD, men ikke å dø uten GUD.
Stooor påskeklem til deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 1:23 pm
Elia: Hvem har egentlig bestemt verdiene din Gud står for? Ble ikke Bibelen skrevet av menneskets hånd? Ble den ikke redigert og sensurert av mennesker? Er den ikke farget av tiden den ble skrevet i? Lekte disse menneskene Gud?
En annen ting jeg er interessert i å vite, er om du tar alle deler av Bibelen like alvorlig og følger alt like slavisk. Eller er ikke GT like viktig som NT, slik mange kristne gir meg inntrykk av?
Når man bekjenner seg til en religion, bekjenner man seg også til et sett verdier og normer. Du må gjerne mene at jeg leker Gud. Jeg tenker i hvertfall selv, og følger det som føles riktig for meg. Hva du mener om det, er meg totalt likegyldig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 1:27 pm
#1 dette var nytt for meg, hva er Haisismen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 1:29 pm
Samme her, jeg var engang kristen..Men kom til at det ikke var min retning i livet.. Så jeg startet mitt søk og kom frem til det jeg praktiserer idag..Nemlig en blanding av en nonteologisk paganisme og Mahayana-buddhisme..
Uten guder og dogmer, bare ren åndelighet og et filosofisk livssyn..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 1:30 pm
Gud hvilket bra inlegg, Jeg har selv spurt ett antal ganger SymfoniH her på bloggen som sier att gud er kjærlighet, men homofili er ikke akseptert… Er ikke homofili kjærlighet? Dette enkle spørmål gir mange førvirrende svar… men det finnes aldri ett enkelt ja eller nei… Man får alltid flyktige svar som man ikke skall skjønne… ett bibelvers her og ett bibelvers der.. ja ja hehe dette var skikkelig bra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 1:37 pm
#10 hei hvordan kan du påstå det, den kristendommen som er idag er mer pagan enn kristen. det var keiser constanting som “samlet” eller forvridde kristendommen slik at han kunne sitte trygt. kristendommen idag er ikke jesu lære.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 1:40 pm
#14 glem det der med sitater fra bibelen, tenk selv. forstår du hva sitatene sier?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 1:49 pm
Jeg skjønner ikke folk som sier at de må ha en høyere makt å støtte seg til, for de ikke har tro på menneskeheten.
“Hvordan går det an å tro på menneskene? Se på oss.. Alt vi oppnår med våre underverker er selvutslettelse. Jeg for min del liker å tro at det er noe større enn oss.. – for vi klarer oss pokker ikke alene.”
Denne fikk jeg i mitt innlegg om Haisismen. Og dette svarte jeg…
“Jeg for min del liker å tro at det er noe større enn oss.. – for vi klarer oss pokker ikke alene.”
Da har du ikke tro på deg selv. Hvorfor vente på at en “høyere makt” skal gjør inntok, når alt vi trenger er tro på oss selv og tro på andre? Vi taper med slik tankegang, vi er ikke frie.
“Alt vi oppnår med våre underverker er selvutslettelse.”
Skal være enig med at mange av verdens oppfinnelser ikke er å skryte av. Forurensing, krig og faenskap preger dagliglivet så til de grader. Men hva med å finne opp noe nytt som kanskje kan hjelpe på miljøet, hva med å ta hverandre i hendene istedetfor å sloss?
Jeg er av morgendagens ungdom, og det samme kan du være. Alt du trenger er egen tankegang, og tro på at du faktisk kan forandre verden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 2:02 pm
Hais:
Når det gjelder en høyere makt, så foretrekker jeg panenteismens prinsipp.. At vi mennesker (og ikke bare menneskene, men alle levende skapninger her på jorden og der ute ellers i universet) er Kosmos som har brutt av biter av seg selv i et forsøk på å forstå seg selv..
Rett og slett en måte for Kosmos å få et endra synsvinkel.. Slik som vi mennesker av og til trenger å forandre vårt perspektiv i livet for å kunne utvikle oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 2:07 pm
#34:
Du kan forresten lese litt mere her:
http://www.vgb.no/892...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 2:09 pm
Takk, beatpoet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2006 at 3:22 pm
#31…Hei igjen April:) Siden du nevner meg, og jeg tydeligvis ikke har klart å gi deg et tilfredsstillende svar…
Du kommer ikke til å bli tilfreds av mitt svar uansett hvordan jeg ordlegger meg, ikke engang om jeg svarer ja eller nei, før jeg er enig med deg og aksepterer homofili.
Det kan jeg imidlertid ikke gjøre, da Gud sier det er en synd, og jeg har valgt å følge Ham. Det er faktisk ikke noe problem for en homofil som blir født påny å omvende seg fra sin homofili.
For det første skjer dette fantastiske på innsiden av dette dyrebare mennesket som gjør at Guds bud blir skrevet på hjertets tavle og blir dermed en sannhet for ham/henne.
For det andre ser man at Jesus setter fri.Og den Jesus setter fri blir VIRKELIG fri! Og den som opplever dette ser også at Gud har rett. Samtidig blir dette mennesket fylt opp av en annen type kjærlighet enn man hadde før frelsen, en kjærlighet som er helt annerledes enn et syndig menneskes kjærlighet.
Denne kjærligheten OVERDØVER vår egen kjærlighet. Vi får noe annet. Det gamle er borte, alt er blitt nytt.
Vi får en kjærlighet til alle mennesker som vi ikke hadde muligheter for å ha før
Jesus kom inn i vårt hjerte, og vi elsker mennesker til tross for synden.
Akkurat som Jesus.
Det som er så vanskelig å forstå (umulig uten Jesus) er at å elske et menneske er ikke det samme som å godta alt dette mennesket gjør.
Det betyr ikke at alt skal være akseptert.
Jesus elsker alle uansett. Ingenting du gjør kan få Ham til å elske deg mindre.
Men Gud har sagt at Han hater synden, og enhver som skal inn i himmelen, enhver som vil følge Jesus, må legge av synden.
Imidlertid, Jesus vet at vi bare er mennesker, så Han er tålmodig med oss. Han ser til vårt hjerte hva som finnes der, Han ser om vi ønsker av et helt hjerte å være til behag for Ham eller om vi ikke tar Ham så nøye.
Det som da ikke er så nøye for deg er heller ikke nøye for Jesus om du forstår.
Men tar du Ham seriøst og legger din lit til Ham, om du søker oppriktig å gå på alle Hans veier, ja da vil Han gi deg deg tid til å finne ut av ting.
Det står utrettelig gjentatt gjennom hele Bibelen at Gud er full av nåde.
MEN, vi må få vår sak iorden med Gud før vi forlater denne verden. Og hvem vet når vi gjør det?
Antagelig vil du si at også dette svaret er håpløst. Man kan snakke i det uendelige om Sannheten, men forståelsen kommer likevel ikke før Guds Hellige Ånd Åpenbarer den for oss.
Gud velsigne deg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2006 at 3:36 am
#25: Tøtto
—
Hvem har egentlig bestemt verdiene din Gud står for?
—
Gud.
Men noen ganger bommer mennesket når vi leser hva han mener.
—
Ble ikke Bibelen skrevet av menneskets hånd?
—
Jo, inspirert av Gud.
—
Ble den ikke redigert og sensurert av mennesker?
—
Nope.
De
n er hverken redigert eller sensurert.
—
Er den ikke farget av tiden den ble skrevet i?
—
I bilder, ja.
I teologi, nei.
Om Gud endrer mening er Han ikke Gud.
—
Lekte disse menneskene Gud?
—
Nei, de gjorde det Gud ba dem om.
—
Eller er ikke GT like viktig som NT, slik mange kristne gir meg inntrykk av?
—
GT er viktig fordi den gir bakgrunnen for NT. Men med Jesus ble den gamle pakten (GT) OPPFYLT!. Vi lever nå ETTER KRISTUS. Ikke under loven.
—
Du må gjerne mene at jeg leker Gud. Jeg tenker i hvertfall selv, og følger det som føles riktig for meg.
—
Da bør du ikke søke etter en Gud som mener det samme. Om vi noen gang finner en Gud som mener det samme som oss kan vi være sikre på at det ikke er Gud.
Bare vår fantasi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2006 at 11:20 am
#3…Flott svar. Bless!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2006 at 11:22 am
#40…Arrgh… denne komm. var til nr.39!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2006 at 11:26 am
#39 elia:
“Om Gud endrer mening er Han ikke Gud.”
Han har da endret mening flere ganger i bibelen – er han ikke Gud allikevel da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2006 at 12:11 pm
Takk før svar
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2006 at 1:55 pm
#42: Hvor?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2006 at 3:09 pm
Hei du:)
Vet du, jeg synes det virker som om du har blitt skuffet av andre kristne som ikke gjør det som er riktig og at det har ledet deg litt bort. Det forstår jeg godt. For det er jo mange av oss som sier og gjør mye rart…..
Vi kristne gjør jo dessverre altfor ofte det Gud har bedt oss la være-og så gjør vi ikke det han har bedt oss om. Og slikt er jo ikke akkurat god reklame nei.
Men Gud er heldigvis den samme, selv om menneskene feiler. Det er kanskje den tanken du har kommet til også?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 18th 2006 at 9:42 pm
Nicky_6: Jeg tror kanskje du traff spikeren på hodet, i hvertfall når det gjelder skuffelsen.
Det som gjør meg oppgitt er at folk som hevder å ha funnet Sannheten, oppfører seg på en måte som jeg føler strider mot de verdiene Jesus forkynte. Hvordan kan jeg da være en av dem?
Jeg har ikke utelukket at jeg en gang i fremtiden kommer til å ta korset frem fra smykkeskrinet. Dessverre er det for mye hat i kristendommen til at jeg kan ta denne læren til meg nå. Den dagen sann nestekjærlighet forkynnes som kristendommens viktigste verdi – da skal jeg tenke over saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 6:29 pm
Nestekjærleik er kristendomens viktigaste verdi. “Dei vert ståande desse tre, tru von og kjærleik, og størst av dei er kjærleiken!!” Det som er galt er at me klarar ikkje leva slik, ikkje eg, ikkje du – ingen, kun Jesus for han var utan synd. Det er ingen av oss og me, ingen er perfekte og lever slik me skal. Men kjæleiken er viktigast….om alle i verda forstod det ville det ikkje vore krig, fattigdom, diskriminering, rasisme osv. Go kjærleik!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 7:42 pm
“et som gjør meg oppgitt er at folk som hevder å ha funnet Sannheten, oppfører seg på en måte som jeg føler strider mot de verdiene Jesus forkynte. Hvordan kan jeg da være en av dem?”
Ja, si det du…Vet du, jeg tenker ikke sånn egentlig. Jeg tenker mer at jeg må passe på meg og hvordan jeg ter meg og eventuelt “gå i rette med”, som det heter, den delen av kristenheten som jeg mener støter fra seg de som tror.
Altså: Gud er Gud for meg, selv om naboen min skulle være en underlig kristen. I så fall kan jeg prøve å vise ham hva jeg mener jeg har funnet-og så kan han vise meg hvorfor han gjør som han gjør. Jeg hører gjerne på hva andre tror og mener, og selvfølgelig vurderer jeg det jeg får høre. Men jeg søker Gud og Bibelen for å finne ut hva JEG mener. Og enda kan jeg selvfølgelig ta feil.
Jeg har tenkt litt på alle brevene Paulus sendte til de forskjellige menighetene. Tror ikke det var bare til dem, men til oss alle. Alle kristne har noen svin på skogen, noen feil som vi må jobbe med. Men dette er ikke en del av den kristne troen, det er en del av menneskets personlighet og væremåte som viser seg når vi hevder å ha den ene sannhet, mens vi egentlig gjør alt galt ifølge ham vi skulle lære av…
“Den dagen sann nestekjærlighet forkynnes som kristendommens viktigste verdi – da skal jeg tenke over saken.”
Vet du, jeg blir litt glad når jeg leser dette. Du har de egenskapene som trengs for å røske litt opp i oss som bekjenner oss som kristne. Unnskyld sitatet, vet det ikke er alle som liker slikt, men her synes jeg det passer: “Så blir de stående disse tre: Tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten…”
Jesus forkynte kjærlighet som de troendes viktigste verdi for mange år siden, men vi har så lett for å hente pekefingeren i stedet. Men når kristen kjærlighet tas i bruk, viser den også resultater. Jeg tenker på Sjømannskirken, Frelsesarmèen, Blå Kors…..Dette er i hovedsak mennesker som hjelper av kjærlighet uten å dømme, tror jeg. Og det gir resultater også. Ingen har noe vondt å si om Frelsesarmèen, for de deler ut suppe til de narkomane på gatehjørnene, i stedet for å preke synd og dom for alle som er annerledes.
Der er det mange mennesker som har skjønt hvilke fotspor som skal følges, synes jeg. Men selv er jeg ikke med i noen av disse. Jeg prøver å være en kristen her jeg er. Og kanskje, kanskje kan jeg være med å forandre littegrann akkurat her….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 8:09 pm
Åh, eg er så enig så enig.. Du har eit ganske likt syn på ting som meg.
Men eg respekterer dei som trur, det er opp til ein sjøl.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 8:16 pm
Hei..
Det er slik at noen som kaller seg for kristne ikke lever opp til navnet. Jeg forstår skuffelsen din. Vært med i forskjellige menigheter, og ble skuffet mange ganger. De sa en ting, men levde på annet vis.
Kan nevne eksempel..
Jeg hadde det tungt en stund. Syndsfølelsen var en sann byrde for meg.Selv om den ytre vandelen var grei, var jo tankelivet ikke helt som det burde være. Og det gnaget meg mye. Så jeg spurte en i denne menigheten som jeg var i, om hvordan jeg kunne gjøre opp disse saker som plaget meg. “Ingenting trenger du å gjøre”.. det var alt han sa, og gikk. Siden da gikk jeg ikke dit mer. Var kjempeskuffet over at han ikke hjalp meg, jeg var jo i nød.
Så en dag på jobben, begynte det en som jeg ikke hadde sett før. Etter jobb, kjørte jeg henne hjem. For bussen hadde gått fra henne. Fikk en kopp kaffe som takk. Når vi satt der kom det opp at hun var en kristen. På en måte visste jeg at det var noe med denne kvinnen, men var litt usikker. Virket veldig trygg ut..
Vi pratet nå mer om kristendommen, og mine forskjellige menigheter jeg hadde vanket i. Til slutt fortalte jeg om mine plager. Så spurte hun om jeg ville ha syndenes forlatelse, slik at syndene og plagen ble borte. Det var ingenting mer jeg ønsket i denne verden! Hun sa det var Loven jeg kjente i mitt eget hjerte, jeg dømte meg selv. Før jeg fikk syndenes forlatelse, spurte hun om jeg ønsket å bli et Guds barn. Og det ville jeg. Da jeg fikk syndenes forlatelse, var det som en tung ryggsekk fylt av stener ble tatt av mine skuldre. Siden har jeg vært med i denne menigheten. Den er jeg trygg i. Ingen fordømmelse i det hele tatt. Aldri hørt fordømmelse engang. Vi kommer som vi er..kun mennesker. Ingen er større enn den neste. Predikantene er “usynlige”, for de hever seg ikke over noen. De er kun like langt på himmelveien som den neste.
Du er sikkert i tvil. Har sikkert grunn til det. Men du skal vite at enn sann kristendom er syndig. Alle syndere går der, og føler behovet for trøst og forsoning.
Jeg tror at du fortsatt søker etter Gud og meningen bak det hele. Håper at du engang finner sannheten, og har fred med Gud.
Ser du, jeg skriver av min egen erfaring i Kristendommen. Ingen Bibelsitater, ingenting annet enn om meg selv.
Så lavt går denne kristendommen at det finnes håp for slike som meg.
Jeg har ennå daglig kamp, men det er slik en levende kristen har det.
Blogg-roy
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 9:42 pm
“Du er sikkert i tvil. Har sikkert grunn til det. Men du skal vite at enn sann kristendom er syndig. Alle syndere går der, og føler behovet for trøst og forsoning.”
Må bry meg litt jeg, blogg-roy…Dette synes jeg var veldig bra sagt!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing